- Peperiksaan penulisan pelajar - penulisan pelajar dinilai untuk pengkaji mengumpul data
- Bilangan perkataan yang ditulis oleh pelajar
Hasil kajian/Rumusan
Keputusan kajian ini menunjukkan terdapat sedikit penambahbaikan dalam penulisan pelajar, tetapi tidak ada perbezaan yang ketara dalam penulisan pelajar yang menggunakan gambar dengan pelajar yang menerima arahan lisan daripada guru.
JURNAL 2
Activating Teachers' Inquiry: Media Projects for Literacy Lessons (K-8).
(Francine Falk-Ross Pace University, Pleasantville, New York)
Fokus kajian
Fokus kajian ini ialah untuk membangunkan profesional guru dengan melatih menggunakan media dalam pengajaran dan pembelajaran. kajian ini dilakukan untuk memberi pengetahuan dan menerapkan unsur-unsur teknologi dalam pengajian.
Sampel
Pelajar
Setting
Bilik Darjah
Prosedur
Memperkenalkan ilmu teknologi dengan bacaan dan perbincangan. Dengan menggunakan media dapat memberi idea-idea baru kepada guru untuk memperluaskan lagi teknik pengajaran mereka ke peringkat yang lebih baik.
Pengumpulan data
- Soal selidik
- Soalan-soalan penyelidikan
Hasil kajian/Rumusan
Hasil dari kajian ini mendapati kebanyakan pelajar suka bekerja dalam kumpulan dan penggunaan teknik pantulan (LCD) dalam pembelajaran. Penayangan video yang berulang-ulang dapat meningkatkan kefahaman pelajar untuk membaca teks yang berkaitan. Hasil kajian ini juga mendapati penggunaan video dalam pengajian memberi kesan yang positif kepada pelajar
JURNAL 3
Action research in language teacher education
(Christine Thorne and Wang Qiang)
Fokus kajian
Kajian ini dilakukan bertujuan untuk memperkenalkan pengertian kajian tindakan kepada guru-guru pelatih di China. Di samping itu, kajian dilakukan untuk menggalakkan pendidikan reflektif dan kajian di dalam bilik darjah dikalangan guru-guru pelatih sepanjag tempoh mereka melakukan kursus. Fokus kajian ini ialah penggunaan bahasa inggeris dalam pendidikan.
Sampel
Guru pelatih
Setting
Bilik darjah
Prosedur
Kajian ini dijalankan pada dua peringkat iaitu semasa semesta pertama dan semesta ke dua. Pada peringkat pertama dilakukan untuk membiasakan para peserta (guru pelatih) dengan teori yang mereka pelajari. Manakala peringkat seterusnya, pelatih dapat mengenalpasti permasalahan yang berlaku dan berusaha membaiki amalan pengajaran mereka.
Pengumpulan data
- Pemerhatian
- soal selidik
Hasil kajian/Rumusan
Hasil kajian ini mendapati berlaku peningkatan dari segi kemahiran semasa mengajar dalam bilik darjah. Guru pelatih berjaya menguasai teknik-teknik asas untuk melakukan kajian tindakan dalam bilik darjah.
SELAMAT HARI GURU
ReplyDeleteSelamat ber-Kajian Tindakan
Selamat ber-Seminar